A A A

Odżywianie

Po pierwsze, nie wolno przyjąć założenia, że w czasie ciąży jemy za dwoje. Trzeba uważać, aby jeść racjonalnie, czyli tak, aby dostarczać organizmowi potrzebnych ilości materiału budulcowego i energetycznego. Źródłem energii są węglowodany, tłuszcze i białko, przy czym białko jest również materiałem budulcowym. Ponadto pamiętać musimy o zapotrzebowaniu na witaminy i sole mineralne (wapń, fosfor, żelazo, potas, sód, siarka, chlor, magnez), których większość występuje w mleku, białych serach, rybach, żółtkach, chudym mięsie, wątrobie, roślinach strączkowych, orzechach itd.

Sole mineralne są składnikami budulcowymi kości i zębów, a oprócz tego regulują procesy biologiczne organizmu i służą do utrzymania równowagi chemicznej ustroju. Właściwości witamin są powszechnie znane, nie będziemy więc o nich pisać, natomiast zastanówmy się, co to znaczy, że organizm kobiety w pierwszym okresie ciąży po-winien być zasilany przede wszystkim przez produkty niskokaloryczne i małosolne. Chodzi o to, aby kobieta nie przybrała zanadto na wadze i aby organizm jej nie musiał zużywać energii na pokonywanie trudów związanych ze znacznie zwiększoną wagą ciała, wtedy gdy powinien gros swych sił skierować na stworzenie jak najlepszych warunków rozwijającemu się w nim nowemu życiu.

Bardzo wskazana i najłatwiejsza w stosowaniu jest dieta mleczno-owocowo-surówkowa, tym lepsza, że zawiera mało soli kuchennej, która wiążąc w organizmie wodę przyczynia się do otyłości. W pierwszym okresie ciąży dobrze jest spożywać jak najwięcej produktów nabiałowych, takich jak sery, jajka, mleko, jarzyn i owoców, produktów zbożowych i soków owocowych. Należy unikać dań ciężko strawnych, wszelkich smażenin, tłustego mięsa i w ogóle tłuszczu zwierzęcego. Najbardziej zalecany jest olej (byle nie rzepakowy), może też być oliwa. Z cukrem, zwłaszcza słodyczami, ostrożnie, pamiętajmy, że hamują one wydzielanie soków trawiennych, powodują tycie, a poza tym — nawyka się do nich.

W drugiej połowie ciąży organizm kobiety wymaga więcej białka, czyli materiału budulcowego. Najlepiej podawać go w postaci zwiększonej ilości mięsa i chudego sera. Pamiętajmy przy tym o kontrolowaniu wagi ciała.

Prawidłowy przyrost wagi w tym czasie nie może wynieść więcej niż 10—12 kg. Zdarza się, że mimo racjonalnego odżywiania się według wszelkich wskazań kobieta w ciąży gwałtownie, nieraz nawet monstrualnie, tyje. Trzeba wiedzieć, że hormony ciążowe powodują gruntowne przestrojenie całej przemiany materii i zatrzymanie się w organizmie wody. Jeśli rezultatem tego jest gwałtowne i nadmierne przybieranie na wadze, trzeba poddać się bardzo! drobiazgowym wskazaniom lekarza prowadzącego ciążę i być z nim w stałym kontakcie. Na ogół utycie związane z ciążą mija wraz z nią. Nie są to więc zjawiska nieodwracalne, jednak uciążliwe fizycznie i psychicznie, nawet gdy trwają krótko. Niemniej, jak do innych dolegliwości ciąży, tak i do tej powinnyśmy znaleźć racjonalne podejście: „To minie, nie ja pierwsza i nie ostatnia. Miliony kobiet ma podobne kłopoty i jakoś szybko o tym zapomina. Oby tylko donosić i urodzić zdrowe i silne dziecko".

W trosce o nie starajmy się zachować pogodę ducha, łagodność usposobienia, nie poddajmy się zgryzocie, nie pozwólmy się zmaltretować przeciwnościom, których tak wiele niesie nam każdy dzień.